Podnikatelé a pracovníci firem, u kterých je velká část jejich práce zaměřena na jednání s lidmi, ať už s dalšími zaměstnanci, obchodními partnery či zákazníky, často očekávají od užité psychologie praktické návody na co nejrychlejší rozpoznání lidského typu našeho oponenta a na účinný návod k vyjednávání s ním.
A tak se na různých trénincích učíme rozeznat aktivní, někdy až agresivní diktátory, pasivní byrokraty, veselé přelétavce a pilujeme postupy, které na ně zabírají. Nějaká kategorizace lidských povah a příslušných strategií bezesporu patří k základní výbavě každého vyjednavače, obchodníka nebo manažera. Není tedy divu, že extrémně konkurenční kolbiště pokerového hracího stolu si rovněž vynucuje tento druh znalostí. A možná dokonce o to více a o to praktičtěji, že u zeleného plátna a s žetony v rukou nejde o teorii, ale o tvrdý boj, skutečnou výhru a o neustálé zdokonalování se praxí.
Zkusme se tedy seznámit s přiléhavými metaforami hráčských typů, které nám budou velmi připomínat skutečné lidské protějšky v našich reálných obchodních životech a obecně mezilidských vztazích. Poznejme chladně kalkulujícího ostrostřelce, divokého nepředvídatelného gangstera, nebo třeba zábavychtivého naftového šejka. Nelekejme se těchto literárních a filmových podobenství, jejich vlastnosti a temperament jsou obsaženy v každém z nás, jak velmi dobře vědí právě hráči pokeru. Barvitost a výstižnost těchto modelů a metafor nám tak pomůže lépe pochopit jejich silné a slabé stránky a patřičně toho využívat při jednáních a střetnutích v různých situacích.
Víte třeba, kdy vám ostrostřelec nebo účetní nezalže? Jak ovládnout obavy při kontaktu s gangsterem a na co si dát dobrý pozor při spolupráci s naftovým šejkem? Prostě si zahrejte poker a záhy to zjistíte. Užijete si při tom, a určitě si zapamatujete více než při studiu textu či powerpointu s tématem obchodní typologie.